معرفی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش ناحیه 3 اهواز

فحک ناحیه 3 اهواز

 

رشته معماری داخلی (فنی و حرفه ای):

رشته معماری داخلی یکی از رشته های برتر آموزشی در دنیا است که بین هنر و فن پیوستگی و ارتباط نزدیکی به وجود آورده است. این رشته دارای دو دسته از درس های آموزشی می باشد در دروس فنی موارد همچون انواع سازه ها و مصالح تدریس می شود. در دروس هنری مواردی مانند زیباشناسی، ترکیب رنگ ها، طراحی و… آموزش داده می شوند. برای طراح خبره شده آموزش هر دو دسته الزامی است.
رشته ی معماری داخلی یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است این رشته برای اولین بار در سال تحصیلی 96-95 وارد سیستم آموزشی شد و اولین فارغ التحصیلان این رشته در خرداد سال 98 دیپلم گرفتند. گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای شامل 12 رشته به نام گرافیک، فتوگرافیک، نقشه کشی معماری، معماری داخلی، طراحی و دوخت، سینما، نمایش، نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، انیمیشن و تولید برنامه های تلویزیونی است. دانش آموزانی که به زمینه های هنر علاقه مند هستند می توانند در یکی از این 12 رشته در هنرستان  تحصیل کنند.


مسیر علاقه مندان به تحصیل در رشته معماری داخلی

دانش آموزان پایه نهمی که به این رشته علاقه مند هستند برای تحصیل و حرفه ای شدن در این رشته دو مسیر دارند:

مسیر یک: اگر شما رشته معماری داخلی را در هنرستان انتخاب کنید در این حالت شما سه سال در این رشته تا دیپلم تحصیل می کنید سپس برای ورود به دانشگاه، هم می توانید در آزمون فنی و حرفه ای و هم می توانید در کنکور سراسری ریاضی شرکت کنید.

مسیر دو: اگر شما یکی از رشته های نظری را در دبیرستان انتخاب کنید و علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته ی معماری داخلی باشید دیگر در آزمون فنی و حرفه ای نمی توانید شرکت کنید و فقط باید از طریق کنکور سراسری ریاضی برای ورود به این رشته اقدام کنید.

نکته ی مهم اینجاست که رشته ی نقشه کشی معماری و معماری داخلی در کنکور سراسری، زیر مجموعه ی گروه ریاضی و فیزیک است یعنی یک دانش آموز هنرستانی اگر به یکی از این دو رشته علاقه مند باشد و بخواهد از طریق کنکور سراسری وارد این رشته شود باید در کنکور رشته ریاضی شرکت کند و نه کنکور هنر.


عناوین درسی رشته معماری داخلی در دوران سه ساله هنرستان:

در سه سال تحصیل در رشته معماری داخلی در هنرستان شما با اصول اولیه معماری و رشته دکوراسیون داخلی، مدل‌های نوآوری و تفکر این حوزه آشنا می‎شوید و عناصر بصری را یاد می‌گیرید. با تاریخ رشته آشنا می‎شوید و حتی گاهی کارآموزی می‌کنید.

 
ادامه تحصیل در رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی

انتخاب رشته معماری داخلی,کنکور رشته معماری داخلی،عناوین درسی رشته معماری داخلی

دانشجویانی که از زیرشاخه فنی و حرفه‌ای و همچنین کار و دانش وارد دانشگاه می‌شوند اغلب در مقطع هنرستان با دروس اولیه معماری داخلی آشنایی نسبی دارند و ورود به دانشگاه و رشته معماری داخلی برای آنها تازگی آنچنانی نخواهد داشت ولی برای دانشجویانی که از رشته ریاضی و فیزیک وارد رشته معماری داخلی شوند، مباحث دارای تازگی و جنبه‌های تازه‌ای خواهد بود.

در طول چهار سال تحصیل در رشته طراحی یا معماری داخلی یا interior design، شما در مقطع کارشناسی باید ۱۱۴ واحد درس اختصاصی، ۲۱ واحد درس عمومی و ۱۴ واحد درس اصلی را بگذرانید و در نهایت پایان‌نامه ارائه کنید. در دفترچه انتخاب رشته، شما این رشته را با نام “کارشناسی حرفه‌ای معماری-طراحی محیط داخلی” پیدا خواهید کرد. زیر بیست دانشگاه در کشور این رشته را ارائه می‌کنند که بسیاری از آن‌ها مراکز علمی- کاربردی و موسسات آموزش عالی هستند.
رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا:

رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش های متعددی است که دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی می‌توانند با مطالعه منابع کارشناسی ارشد بهترین رتبه آزمون ارشد را کسب کرده و در یکی از گرایشهای معماری اسلامی، مهندسی معماری، معماری منظر، انرژی ‏و معماری، معماری داخلی، مطالعات معماری ایران، تکنولوژی معماری، بازسازی پس از سانحه، مدیریت پروژه و ساخت و فناوری ‏معماری ادامه تحصیل دهند.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان طراح داخلی، طراحی صنعتی، طراح صحنه و مهندس معمار مشغول به کار شوند ‏و یا در ساختمانسازی به طراحی فنی ساختمان‌های مختلف بپردازند.

همچنین برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در هر کدام از گرایش ها باید با آمادگی کامل و خواندن منابع کنکور دکتری در کنکور شرکت کنند و با آمادگی کامل در جلسه مصاحبه دکتری نیز موفق شوند.
گرایش‌های رشته معماری داخلی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای مجموعه گرایش‌های مختلفی به شرح ذیل است:‌

    معماری اسلامی
    مهندسی معماری: این گرایش بیشتر به طراحی فضاهایی برای انسان و مطالعه روی ارتقای کیفیت معماری‌های در حال انجام می‌پردازد. در واقع بصورت تخصصی ادامه همان تحصیلات مقطع کارشناسی ولی بصورت تخصصی است.
    معماری منظر: این گرایش به طراحی و ساماندهی فضاهای بیرونی می‌پردازد و بیشتر با محیط طبیعی سرو کار دارد.
    انرژی و معماری: گرایش انرژی معماری با توجه به آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد شده و در خطر بودن محیط زندگی انسان‌ها و همچنین لزوم توجه به بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ساخت ساختمان هایی با حداقل مصرف انرژی ایجاد شده است و به بحث و مطالعه در این زمینه می‌پردازد.
    معماری داخلی: این گرایش به طراحی فضاهای داخلی و انجام معماری در داخل ساختمان‌های مختلف می‌پردازد و در واقع ادامه همان رشته معماری داخلی است.
    مطالعات معماری ایران: گرایش مطالعات معماری ایران به مطالعه در خصوص پیشینه و تاریخ معماری و شهرسازی ایران می پردازد و بیشتر سعی در بازآفرینی آنچه که فراموش شده و ایجاد ارتباط میان گذشته و آینده دارد.
    تکنولوژی معماری: این گرایش بیشتر در زمینه تکنولوژی‌های نوین ساختمانی و ارتباط میان سازه و معماری به بحث می پردازد.
    بازسازی پس از سانحه: با توجه به احتمال وقوع سوانح و بلایای طبیعی و ایجاد خسارات به بحث ساخت و ساز و محیط، این گرایش سعی در مقابله با اتفاقات ناشی از آن پیش، هنگام و پس از وقوع دارد.
    مدیریت پروژه و ساخت: گرایش مدیریت پروژه همانطور که از اسم آن پیدا است، مرتبط با بحث‌های مدیریتی پروژه‌های عمدتا کلان از قبیل برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل است.
    فناوری معماری: این گرایش ادامه دروس فنی ساختمان است و در زمینه تکنولوژی و روش‌های ساخت نوین معماری به مطالعه می پردازد.

 

لینک دریافت نسخه الکترونیکی کتاب های رشته معماری داخلی (فنی و حرفه ای)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی