معرفی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش ناحیه 3 اهواز

فحک ناحیه 3 اهواز

یکی از رشته های تحصیلی که طرفداران بسیاری دارد آینده شغلی رشته عکاسی است. این روزها به دلیل وجود گوشی های همراه هوشمند و کیفیت بالای دوربین های این گوشی ها همه با عکس گرفتن آشنا هستند ولی گرفتن عکس های تخصصی نیاز به داشتن علم و مهارت دارد.
همان اندازه که دیدن و ارتباط تصویری در زمینه اطلاع‌رسانی، تبلیغات، ارتباطات و ... فرآیندی مهم تلقی می‌شود،‌ هنر عکاسی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار ثبت‌کننده لحظات تاریخی، اجتماعی و سیاسی در جامعه اهمیت پیدا می‌کند.

مردم این آمیزه هنر و صنعت را تنها فشار یک دکمه تلقی می‌کنند و بیشتر با عکاسی پرسنلی و مجالس آن هم بسیار جزئی، آشنا هستند. اما در دنیا اکنون 105 گرایش عکاسی شناخته شده مانند عکاسی صنعتی، عکاسی هوایی و ... را می‌توان نام برد.
در این هنر شناخت آثار و کاربرد صحیح نور و قوانین عدسی‌ها، رنگ‌ها و استفاده از قوانین و ابزار فیزیکی و مواد شیمیایی، زمینه آفرینش هنری ماندگار به نام عکس می‌شود؛ آنچنان که مدت‌ها تأثیرات اساسی حتی بیش از یک کتاب، در ذهن بیننده به جای بگذارد.
دروس تخصصی این رشته شامل طراحی گرافیکی سیاه و سفید، طراحی گرافیکی رنگی، کابر رایانه، تایپ رایانه‌ای، عکاسی دیجیتال، روتوش و ترمیم عکس رایانه‌ای است.
ساعت آموزش:
رشته «عکاسی» دارای 107 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 54 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 4 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.
استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «طراحی گرافیکی سیاه و سفید متشکل از 1 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «عکاسی آتلیه‌ای متشکل از 2 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «طراحی گرافیکی رنگی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «عکاسی سیاه و سفید متشکل از 4 واحد نظری و 11 واحد عملی»، «رتوش فیلم و عکس متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «عکاسی رنگی متشکل از 2 واحد عملی و 6 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.


بازارکار و آینده شغلی رشته عکاسی در ایران:
این فارغ التحصیلان می توانند به عکاسی خبری، چهره، طبیعت، سیاسی و خیلی از زمینه های دیگر به فعالیت بپردازند. داشتن دوربین عکاسی خوب و برخی تجهیزات دیگر، برای ورود به بازارکار در این رشته کافی است. اگر فردی این تجهیزات راداشته باشد، حتی در دوران تحصیل خود می تواند از طریق گرفتن عکس های تبلیغاتی، مناسبتی، چهره برای خود درآمد داشته باشد.
افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند، اگر در سازمان های خبری و تبلیغات، آتلیه های خصوصی مشغول به کار شوند بیشترین موفقیت از لحاظ مالی و شغلی را به دست می آورند.
در حالت کلی نمی توان گفت بازارکار این رشته بد است، و نه اینکه کاملا خوب است. بازارکار این رشته به دلیل ماهیتی که دارد نه در ایران، بلکه در خارج از کشور هم خیلی داغ نیست.
منظور از خیلی داغ نبودن این است که، اگر به فکر این هستید تنها در مکان های دولتی مشغول به کار شوید و حقوق ثابت بگیرید، با توجه به ساختار این سازمان ها و محدودیت هایی برای ورود به آنها، برای همه فارغ التحصیلان این رشته امکان پذیر نیست.
اگر به فکر دریافت حقوق ثابت، در این حیطه تحصیلی هستید، می توانید به آموزش این حرفه در آموزشگاه های خصوصی، دانشگاه ها بپردازید. اگر کمی سختی های این رشته را تحمل کنید و در ابتدای کار توقع خود را از لحاظ کاری پایین بیاورید، می توانید به مرور زمان وارد بازارکار این رشته شوید.


فرصت های شغلی برای رشته عکاسی:
امروزه اگر نگاهی که آگهی های سایت های کاریابی معتبر مانند ای استخدام، جابینجا داشته باشید، متوجه می شوید که خیلی از شرکت های خصوصی، رستوران ها، تولیدات پوشاک، فروشگاه های لباس و ….، برای تبلیغ محصولات خود برای صفحه های شبکه های اجتماعی به عکاس نیازدارند. اگر فرد مهارت کافی در این حرفه داشته باشد، میتواند به صورت پروژه ای با چندتا از این مکان ها همکاری داشته باشد و حتی حقوقی چندبرابر، حقوق ثابت دریافت کنید.
با توجه به صحبت هایی که داشتیم، فارغ التحصیلان این رشته می توانند در در زمینه هایی مانند تدریس در آموزشگاه‌های عکاسی، عکاسی از چهره، عکاسی خبری و ورزشی، آتلیه عکاسی، عکاسی صنعتی، عکاسی از مجالس، عکاسی در حوزه تجاری، عکاسی برای مجلات، نشریات و روزنامه ها به فعالیت بپردازند.


درآمد و حقوق رشته عکاسی در ایران:
اگر بخواهیم درباره درآمد رشته عکاسی، صحبت کنیم، شاید خیلی دقیق نتوانیم، عددی را اعلام کنیم. همان طور که در بالا این رشته دارای زمینه های شغلی زیادی است و میزان درآمد این افراد با توجه به نوع کار(تمام وقت، پاره وقت، پروژه ای)، حجم کاری، خصوصی یا دولتی بودن محیط کار؛ بسیار متفاوت است.
افرادی که کار تمام وقت در شرکت های متوسط انجام می دهند می توانند، ماهانه به طور میانگین 3میلیون درآمد داشته باشند. افرادی که علاوه بر مهارت عکاسی، بر روی برخی از نرم افزاری های گرافیکی مانند فتوشاپ، ایلوستریتور و …، مهارت داشته باشند، می توانند حقوق خود را تا 4 میلیون و حتی بیشتر، با توجه به حجم کاری خود افزایش دهند.
افرادی که به صورت پروژه ای کار می کنند، درآمدی طبق توافق با کارفرما دریافت می کنند. درآمد افرادی که آتلیه دارند، بسیار بیشتر از مبلغ های گفته شده است و بستگی به تعداد مشتریان دارد.
دانشگاه های برتر رشته عکاسی در ایران:
براساس دفترچه انتشار کنکور سراسری گروه هنر 99 در سایت سازمان سنجش، این رشته در دانشگاه تهران، دانشگاه سمنان، دانشگاه نیشابور، دانشگاه هنر، دانشگاه هنر اصفهان ارائه شده است. دانشگاه تهران و دانشگاه هنر از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

لینک دریافت نسخه الکترونیکی کتاب های رشته عکاسی دیجیتال (کاردانش)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی