معرفی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش ناحیه 3 اهواز

فحک ناحیه 3 اهواز

گرافیک رایانه ای یکی از رشته‌های مهارتی شاخه کاردانش آموزش و پرورش است. این دوره ۴۲.۵ واحد درسی از نوع مهارت بوده و دارای ارزش کاربردی هنری بسیاری است. در رشته دیپلم گرافیک کامپیوتری هنرآموزان با اصول طراحی گرافیکی سیاه و سفید و رنگی، کار با کامپیوتر، تایپ و فتوشاپ آشنا شده و با اتکا بر دانش مبانی هنرهای تجسمی، رنگ شناسی، آشنایی با اینترنت، نظارت چاپ، فرم بندی و لیتوگرافی توانایی طراحی سربرگ، کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور، پوستر و طراحی جلد کتاب، صفحه بندی نشریات و تسلط بر نرم افزارهای گرافیکی مرتبط را خواهند داشت.

هر کدام از مهارت های دیپلم گرافیک شامل آزمون های تئوری و عملی میباشد و گرفتن نمره قبولی در این مهارت ها (حداقل نمره تئوری ١٠ و حداقل نمره عملی ۱۴ ) می باشد. البته ۵ نمره کلاسی توسط آموزشگاه برای دانش آموزان منظور می گردد بدین ترتیب قبولی تئوری در هریک از مهارت ها با اخذ نمره ۵ و قبولی عملی نیز با اخذ نمره ٩ امکان پذیر است. دیپلم گرافیک از پر طرفدار ترین دیپلم ها بوده و به علت طرح آسان از درصد قبولی بسیار بالایی بین داوطلبین برخوردار است؛ به طوری که میزان قبولی در رشته دیپلم گرافیک ۹۵% تخمین زده می شود. افرادی که در رشته دیپلم گرافیک ثبت نام می کنند باید علاوه بر مطالعه جزوات و نمونه سوالات، اطلاعات مختصری از راهبری کامپیوتر و استفاده از نرم افزارهای ورد و فتوشاپ داشته باشند. بدین ترتیب میتوان از قبولی در رشته دیپلم گرافیک اطمینان خاطر داشت.

در رشته گرافیک علاوه بر اینکه می توانید به آسانی دیپلم خود را دریافت نمایید، از لحاظ محتوایی هم دارای ارزش کاربردی و هنری ویژه ای می باشد.دروس تخصصی دیپلم گرافیک رایانه شامل موارد زیر می باشد:

  • کاربر رایانه: 6 واحد درسی (6 ساعت آموزشی در هفته)
  • طراحی گرافیک سیاه و سفید: 5 واحد درسی (5 ساعت آموزشی در هفته)
  • طراحی گرافیکی رنگی: 4 واحد درسی (4 ساعت آموزشی در هفته)
  • تایپ رایانه: 3 واحد درسی (3 ساعت آموزشی در هفته)
  • گرافیک رایانه ای: 36 واحد درسی (36 ساعت آموزشی در هفته)
    • پایه دهم 10 واحد درسی (10 ساعت آموزشی در هفته)
    • پایه یازدهم 8 واحد درسی (8 ساعت آموزشی در هفته)
    • پایه دوازدهم 18 واحد درسی (18 ساعت آموزشی در هفته)

تعریف مهارت کاربر رایانه:
کاربر رایانه کسی است که با ضمن رعایت اصول ایمنی و بهداشتی ، با تکیه بر مفاهیم و مبانی رایانه ، سیستم رایانه ای  را راه اندازی نماید و بتواند از سیستم عامل ویندوز از عهده ذخیره سازی ، نگهداری و مدیریت اطلاعات برآمده و با بکار گیری نرم افزار و سخت افزار خروجی اطلاعات را تحویل دهد. علاوه بر آن بتواند با استفاده از اینترنت اطلاعات مورد نظر را جستجو و استخراج نماید و از پست الکترو نیک جهت ارسال و دریافت اطلاعات استفاده نماید.

تعریف مهارت طراحی گرافیکی سیاه و سفید:
طراح گرافیک سیاه وسفید کسی است که با تکیه بر دانش مبانی هنرهای تجسمی از عهده کادر بندی ، به کارگیری عناصر بصری ، ایجاد بافت و حجم مجازی بر آمده و در اجرای آثار گرافیکی سیاه وسفید بتواند از تناسبات طلایی ، تعادل و توازن ، کنتراست و ریتم  به خوبی استفاده نموده و اصول ترکیب بندی را رعایت نموده و نیز بتواند علائم و نشانه های گرافیکی را طراحی نماید.

تعریف مهارت طراحی گرافیکی رنگی:
طراح گرافیک رنگی  کسی است که با تکیه بر دانش مبانی هنرهای تجسمی و توانایی های طراح گرافیکی سیاه وسفید از عهده تجزیه وتحلیل رنگها، ترکیب رنگهای اصلی و ساخت رنگهای ثانویه ، بکارگیری رنگهای مکمل ورنگهای متضاد و استفاده از هارمونی رنگها در خلق آثار گرافیکی برآمده و نیز بتواند با استفاده از رنگهای مختلف بافت و حجم پردازی کرده و همچنین ایجاد حرکت و ریتم نماید و علاوه بر اینها بتواند با تجزیه فرم و رنگ آثار هنرمندان نقاش تجربیات آنها را برای خلق آثار گرافیکی مورد استفاده قرار دهد.
تعریف مهارت تایپ رایانه ای:
تایپیست  رایانه ای کسی است که علاوه بر داشتن مهارت کاربر رایانه از عهده ایجاد متون فارسی و لاتین و انجام عملیات روی متن ، قالب بندی متون ، کار با سبکها- الگوها و Tab ، ایجاد جداول ، طراحی صفحات ، چاپ متون و کار با امکانات پیشرفته در نرم افزار Ms Word  بر آید و قادر به تایپ سریع متون فارسی و لاتین باشد.
تعریف مهارت گرافیک رایانه ای:
گرافیست رایانه کار کسی است که با اتکا به دانش استفاده از رایانه بتواند بعد از نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد نیاز، تصاویر و عکس های دلخواه را به رایانه انتفال و ذخیره نماید . سپس با استفاده از نرم افزار فتوشاپ تنظیمات اولیه مربوط به نور ، رنگ و کنتراست را روی عکس اعمال و بعد از آن بتواند با به کار گیری نرم افزار کورل دراو بر دانش گرافیک طرح وپروژه های گرافیکی را اجرا نماید.



آینده شغلی رشته گرافیک:
میتوان گفت یکی از رشته‌های پرمخاطب رشته گرافیک است که تقریبا دخترها بیشتر از پسرها به این رشته علاقه دارند و دوست دارند که در این رشته ادامه تحصیل دهند.این رشته در حوزه رقابت بین شرکت های خصوصی و یا دولتی بسیار توانسته است مفید واقع شود به این دلیل که یک محصول غیر از آن که از لحاظ کیفیت در یک رقابت قرار میگیرد امروزه از لحاظ بسته بندی آن هم مورد توجه قرار میگیرد.
به عنوان مثال یک محصول حتی اگر بسیار با کیفیت هم باشد،اگر تبلیغات و بسته بندی مناسب نداشته باشد مشتری نمیتواند این محصول با کیفیت را تشخیص دهد در واقع میتوان گفت هنر گرافیک به یک محصول با استفاده از فناوری های روز دنیا و طراحی های زیبا و مرتبط با محتوای محصول هویت میبخشد تا مصرف کننده بتواند هم محصول با کیفیت را تشخیص دهد هم نوع بسته بندی بتواند مصرف کنند را جلب خود کند.
گرافیک در واقع از ترکیب هنر های تجسمی،طراحی،خط در گرافیک،رنگ شناسی،چاپ دستی،مبانی تصویر سازی،پایه و اصول صفحه ارایی، عکاسی تشکیل میشود.با توجه این موارد میتوان گفت که رشته گرافیک بسیار گسترده و دارای گرایش های مختلف زیادی است.که در ادامه به صورت تخصصی و جداگانه به آن ها میپردازیم.

افرادی که در این رشته در حال تحصیل هستند و یا قصد تحصیل در این رشته را دارند باید بدانند که رشته گرافیک جزوه رشته های پرهزینه میباشد.در رشته گرافیک به دلیل کارهای عملی زیاد مانند نقاشی با رنگ روغن،مداد رنگی،پاستل و ... دائما‌ً باید برای این ابزار پول پرداخت کنید.که البته این هزینه ها در مسیر یادگیری هنر گرافیک است.
هنرجویانی که در حال یادگیری این حرفه هستند باید بدانند که بازار کار مناسبی دارند و میتوانند حتی بعد از دریافت مدرک دیپلم وارد بازار کار شوند و حتی میتوانند برای خود یک دفتر تبلیغاتی تاسیس کنند و در بخش خصوصی فعالیت داشته باشند.اما این تمام راه یک هنرجو رشته گرافیک نمیباشد که در ادامه به آنها توضیح داده شده است.
اما آینده شغلی یک گرافیست به چه صورت میباشد!!فارغ التحصیلان این رشته بعد از اخذ مدرک میتوانند در ارگان های مانند صدا و سیما و وزارت ارشاد (بخش های دولتی) و در بخش هایی مانند شرکت های تبلیغاتی،چاپخانه‌ها،مراکز آموزشی و شرکت هایی که قسمت بازاریابی و فروش دارند (بخش خصوصی) میتواند استخدام و فعالیت داشته باشند.

اما داشتن بازار کار خوب به این معنا نیست که شما به محض دریافت مدرک وارد بازار کار شوید و حتما باید تلاش خودتون رو دو چندان کنید تا بتوانید در عرصه‌ی رقابت کاری از بقیه بالاتر قرار بگیرید.امروزه فارغ التحصیلان رشته گرافیک وجود دارند که بیکار هستند و دلیل اصلی بیکار بودن این افراد نداشتن مهارت کافی و ماهر نبودن در رشته‌ی خود است.
در واقع مهم ترین موضوعی که یک گرافیست باید به آن توجه زیادی داشته باشد حرفه ای بودن در رشته تحصیلی خود است.این موضوع به این معنا است که تنها گرفتن مدرک تحصیلی لازمه‌ی استخدام و یا راه اندازی یک کسب و کار نیست و شما باید نسبت به تحصیلات خود و تخصص خود مسلط باشید تا نتیجه و بازدهی تخصص خودتان رو ببینید.

به زبان ساده‌تر یک فارغ التحصیل رشته‌‌‌ی گرافیک باید در زمینه‌های مختلف شغلی خود اطلاعات کافی و تا حدی مسلط باشد و البته همیشه بروز و این امر باعث میشود تا در یک مجموعه و یا یک شرکت فرق بین یک گرافیست سطح بالا و با سواد با یک گرافیست سطح پایین و کم سواد مشخص شود.
پس برای بهتر شدن آینده‌ی شغلی و پیشرفت در حرفه‌ی گرافیک میبایست همیشه بروز بوده و از تمامیه گرایش‌ها و آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا (نرم افزارهایی طراحی) اطلاعات کافی داشت و این وجه تمایز برای یک گرافیست یک امتیاز بسیار خوب محسوب میشود.


لینک دریافت نسخه الکترونیکی کتاب های رشته گرافیک رایانه ای (کاردانش)



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی