معرفی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش ناحیه 3 اهواز

فحک ناحیه 3 اهواز

 

رشته گرافیک:

رشته گرافیک یکی از رشته های زیر مجموعه گروه هنر در شاخه ی فنی و حرفه ای است که هر دانش آموز پس از طی کردن سال تحصیلی اول دبیرستان می تواند در طی یک دوره دوساله ودر یکی از هنرستان های فنی و حرفه ای یا کاردانش دیپلم گرافیک بگیرد. لازم بذکر است که کنکور هنرستان براساس دروس فنی و حرفه ای برگزار می شود و دانش آموزان کاردانش می بایست دروس اختصاصی را از کتاب های فنی و حرفه ای مطالعه کنند.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیلی خود در هنرستان با موضوعاتی مانند طراحی، هنرهای تجسمی، رنگ شناسی، مبانی تصویر سازی، خط در گرافیک، خوشنویسی، چاپ دستی و عکاسی آشنا می شوند. اصلی ترین وظیفه هنرجویان رشته ی گرافیک انتقال پیام به روش های مختلف است.

راه های ادامه تحصیل هنرجویان رشته گرافیک

۱) شرکت در کنکور فنی و حرفه ای: هنرجویان بعد از اخذ دیپلم در سال سوم هنرستان می توانند در کنکور فنی و حرفه ای شرکت نموده و پس از قبولی در کنکور به تحصیل در آموزشکده های فنی و حرفه ای بپردازند و پس از 2 سال ، موفق به اخذ فوق دیپلم گردند

۲) شرکت در کنکور هنر: هنرجو می تواند پس از اخذ دیپلم هنرستان ، بدون آزمون ورودی وارد پیش دانشگاهی هنر شده و پس از یک سال تحصیل ،در کنکور سراسری هنر شرکت نموده و در یکی از رشته های عکاسی ، صنایع دستی ، سینما ، تئاتر ، مرمت آثار باستانی ، هنرهای اسلامی ، طراحی و چاپ پارچه و لباس ، گرافیک ، نقاشی ، طراحی صنعتی و طراحی فرش تحصیل کنند و پس از 4 سال موفق به اخذ لیسانس گردند.

تحول در رشته گرافیک با فراگیر شدن رایانه ها

فعالیت هنرجویان رشته ی گرافیک در هنرستان بیشتر به شکل دستی و بر روی کاغذ صورت می گیرد اما با همه گیر شدن رایانه ها ، بیشتر طراحی ها و فعالیت ها در زمینه ی گرافیک تحت نرم افزارها انجام می شود. که هنرجو باید همزمان با افزایش مهارت های بصری ، ذهنی و دستی در زمینه ی گرافیک با فراگیری نرم افزار ها بتواند توان طراحی و اجرایی خود را بالا ببرد.

در حال حاضر و در عصر اطلاعات وجود یک مشاور گرافیکی یا یک طراح برای بقای یک کسب و کار نیاز مبرم و حیاتی است. عواملی که باعث شده رشته ی گرافیک در این چند سال رشد چشمگیری از لحاظ جذابیت و محبوبیت در بازار کار داشته باشد به شرح زیر است:

  • فراگیر شدن فضای مجازی و استفاده بیشتر از رسانه های تصویری و دیجیتال
  • پیدایش مفاهیمی همچون اینفوگرافیک و رشد صنعت تبلیغات و نشر الکترونیک
  • تمایل افراد به فیلم ها ، انیمیشن ها و تصاویر آموزشی
  • تحول در صنعت چاپ ، بسته بندی و ظهور فعالیت های هنری جدید و خلاقانه

بازار کار تحصیل کرده های این رشته

فارغ‌التحصیلان این رشته می توانند با تهیه انواع طرح برای معرفی و ارائه یک موضوع مانند: علامت و اطلاعات (آرم سازی و پوسترسازی) و اجرای انواع صفحه آرایی و طراحی نمایشگاه های هنری برای معرفی آثار گوناگون (غرفه آرایی)، آموزش هنر، طراحی و تصویرسازی برای عنوان ادبی، داستان، سیاسی، اجتماعی و مانند آن (صفحه آرایی کتاب و مجله و روزنامه)، تبلیغات (کاتالوگ و بروشور) در مراکزی همچون صدا و سیما، مطبوعات و مراکز هنری و آتلیه های خصوصی خدمات خود را ارایه دهند.

 

لینک دریافت نسخه الکترونیکی کتاب های رشته گرافیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی