معرفی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش ناحیه 3 اهواز

فحک ناحیه 3 اهواز

 

رشته فتوگرافیک:

 

رشته فتوگرافیک که حاصل پیوند حرفه گرافیک و عکاسی می باشد، در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ وارد نظام آموزشی شد و در بین یکی از ۱۲ رشته ی گروه هنر شاخه فنی و حرفه ای قرار گرفت. همچنین رشته فتوگرافیک در هنرستان های سراسر کشور به هنرآموزان علاقه مند، آموزش داده می شود.
تفاوت رشته گرافیک و فتوگرافیک

بخش عمده تفاوت رشته گرافیک و فوتوگرافیک، در حیطه تمرکز و توجه آن ها می باشد. در رشته گرافیک، بیشتر بر روی طراحی تاکید می شود و آن را اصلی مهم قلمداد می کنند اما در رشته فتوگرافیک، بر روی عکاسی متمرکز هستند.

همچنین در نحوه ی کارکرد آن ها نیز تفاوتی وجود دارد. به گونه ای که فعالیت ها در رشته گرافیک به صورت دستی انجام می گیرند ولی در رشته فتوگرافیک با کامپیوتر انجام می شوند. در ادامه این بحث، لازم به توضیح است که مشاغل این دو رشته نیز با یک دیگر متفاوت می باشند.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته فتوگرافیک

برای این که شخصی بتواند پا در مسیر پر پیچ و خم فتوگرافیک بگذارد و در آینده این رشته را به صورت حرفه ای ادامه دهد، در ابتدا نیازمند توانایی ها و مهارت ها می باشد که لازمه ی یک شخصیت فتوگرافیک به شمار می روند.

این توانایی ها به شرح زیر می باشند:

  • برای پیشرفت در رشته فتوگرافیک، نیازمند دستانی سالم و قدرتمند هستید که بتوانید به انجام کارهای ظریف گرافیکی و عکاسی بپردازید.
  • مسلما برای پیش رفتن در هر رشته ای، علاقه بخش عظیمی از انگیزه راه را میسر می کند، پس در نتیجه بسیار مهم است که به کارهای هنری و فنی علاقه داشته باشید.
  • همواره هنر با علم ریاضی آمیخته شده است. از توانایی های یک شخص موفق در رشته فتوگرافیک، درک کردن و داشتن هوش ریاضی آن شخص می باشد.
  • از دیگر توانایی های ضروری در این رشته، داشتن فن بیان است. به صورتی که شخص، قابلیت دریافت و درک مفاهیم و انتقال آن به صورت شفاهی و کتبی داشته باشد.
  • این رشته، تلفیقی از گرافیک و عکاسی است که تمامی رنگ ها را در خود جای می دهند. در نتیجه داشتن بینایی کافی ( نداشتن کور رنگی و شب کوری) اصلی مهم به شمار می رود.
  • بهتر است که شخصیت یک فتوگرافیگ، برون گرا، جسور، کنجکاو و هنری باشد و همچنین به طراحی ایده های نو علاقه مند باشد.

مسیر تحصیلی رشته فتوگرافیک

علاقه مندان رشته فتوگرافیک، می توانند در هنگام انتخاب رشته در سال دهم، این رشته را از میان دیگر رشته های هنرستان انتخاب کنند و سه سال تحصیلی خود را در این رشته سپری نمایند. سپس می توانند برای ورود به دانشگاه از راه های زیر اقدام کنند.

مسیر تحصیلی رشته فتوگرافیک

  • هنرآموزان رشته فتوگرافیک می توانند در آزمون رشته ی گرافیک در کنکور کاردانی دانشگاه های فنی حرفه ای شرکت کنند.
  • نسبت به تحصیل در دانشگاه های علمی کاربردی اقدام نمایند.
  • در کنکور سراسری شرکت کرده و از میان رشته های منتخب، رشته عکاسی را برای تحصیل برگزینند

لازم به ذکر است که هنرآموزان رشته فتوگرافیک، برای ادامه تحصیل تنها می توانند در برخی از دانشگاه های محدود همچون دانشگاه غیر انتفاعی، علمی کاربردی و برخی از دانشگاه های دولتی تحصیل کنند. اما به صورت کلی می توانند با انتخاب رشته گرافیک یا عکاسی از طریق کنکور توسط دانشگاه های دولتی خوب پذیرش شوند.


دروس رشته فتوگرافیک

دروس آموزشی در سه پایه تحصیلی رشته فتوگرافیک شامل درس های عمومی و تخصصی این رشته می شوند. در دروس تخصصی مهارت های اولیه و ضروری را کسب می کند که پیشینه شروع کار آنها نیز به شمار می روند.

دروس تخصصی این رشته در پایه دهم شامل دروس عکاسی پرسنلی و ویرایش حروف و تصویر، تصویر سازی آموزشی و تایپوگرافیکی، دانش فنی پایه و طراحی زبان بصری می شوند در پایه یازدهم دروس عکاسی آتلیه و مراسم تصویرگری کتاب کودک و نظارت بر چاپ آموزش داده می شوند و در پایه دوازدهم بر دروس عکاسی طبیعت و گزارشی، گرافیک نشر و عکاسی مطبوعاتی و دانش فنی تتخصی متمرکز می شوند.

همچنین دروس عمومی این سه پایه را دروس شیمی، ریاضی، دینی، زبان، الزامات محیط کار و… تشکیل می دهند.
 

ابزار مورد نیاز رشته فتوگرافیک

برای تحصیل در رشته فتوگرافیک، نیازمند برخی ابزار می باشد که عبارت اند از:

  • دوربین عکاسی دیجیتال تحت نظر دبیر و نیاز رشته
  • لنز دوربین عکاسی مطابق با نظر دبیر مربوطه
  • پایه دوربین عکاسی و فیلم برداری
  • لب تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی

آینده شغلی در رشته فتوگرافیک

از آن جایی که بسیاری از فعالیت های امروزی بر اساس تکنولوژی های بروز انجام می شوند. این فناوری ها وابستگی شدیدی به رشته فتوگرافیک دارند.

چرا که با پیشرفت نرم افزارهای اجرایی در زمینه هنر گرافیک و عکاسی، این رشته کاربردی وسیع را در این زمینه ارائه می دهد و خود را در بسیاری از مشاغل در گروه های بزرگ خدمات، صنعت و غیره جای داده است.

همچنین این رشته از جایگاه ویژه ای در بخش فعالیت اقتصادی (اقتصاد هنر) برخوردار می باشد.

بازار کار رشته فتوگرافیک

کسانی که در رشته فتوگرافیک فارغ التحصیل می شوند، می تواند با طراحی برای انواع موضوعات و اطلاعات یا به عبارتی آرم سازی و پوستر سازی، وارد بازار کار شوند.

همچنین با آموزش هنر، طراحی و تصویرسازی برای عنوان ادبی، سیاسی، اجتماعی و داستان و یا فعالیت هایی همچون صفحه آرایی کتاب، مجله و روزنامه از حرفه خود به کسب در آمد بپردازند.

همچنین این رشته جایگاه خوبی برای طراحی تبلیغات (کاتالوگ و بروشور) در مراکز فرهنگی و اداری همچون وزارت فرهنگ و ارشاد، صدا و سیما، مطبوعات، مراکز هنری و آتلیه های عکاسی خصوصی دارد.
حال و آینده ی فتوگرافیگ

فتوگرافیک یکی از رشته های گروه هنر در شاخه فنی حرفه ای  است که در هنرستان تدریس می شود.

در این رشته در سه سال تحصیلی، دروس مقدمه جهت کسب مهارت لازم برای شروع، به هنر آموزان در قالب دروس تخصصی به هنر آموزان آموزش داده می شود و سپس آن ها می توانند در دانشگاه های مربوطه به تحصیل خود ادامه دهند و وارد بازار کار شوند.

همچنین آینده شغلی این رشته به دلیل وابستگی زیاد به نیازهای جوامع امروزی تا حدودی از جایگاه مناسبی برخوردار می باشد.

 

 

لینک دریافت نسخه الکترونیکی کتاب های رشته فتوگرافیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی